FAQ - Lees dit eerst!

Aankondigingen i.v.m. de VGK en onze activiteiten.

Moderators: Marieke M, Jens., JordyS

FAQ - Lees dit eerst!

Berichtdoor Juhrer » di 16 sep 2008, 17:33

Het geklungel met GIT, het gepruts met minores, problemen met de website, en algemene frustratie - iets wat velen onder ons reeds meemaakten. Daarom willen we graag de veelgestelde vragen in deze topic verzamelen, om een overzicht te krijgen/ te bieden voor de huidige studenten én jullie opvolgers. Elke vraag zal van een uitgebreid antwoord voorzien worden. Verder heerst ook in deze topic een absolute nultolerantie wat spam betreft.

Post gerust aanvullingen, nieuwe vragen en opmerkingen. Een FAQ kan nooit volledig genoeg zijn.

1. Algemeen

1.1. Nuttige links

2. Lessenrooster en opleiding

2.1. Nuttige links
2.2. Eerste Bachelor
2.3. Tweede Bachelor
2.4. Derde Bachelor

3. Eerste hulp bij GIT-gevallen

3.1. Nuttige links

4. Minores miserie

4.1. Links naar lessenroosters
ΗΤΟΙ ΜΕΝ ΠΡΩΤΙΣΤΑ ΧΑΟΣ ΓΕΝΕΤΟ
Juhrer
Prosenior

Re: FAQ - Studie

Berichtdoor Juhrer » di 16 sep 2008, 21:37

1. Algemeen

1.1. Nuttige links

Opmerking: Maak zeker gebruik van de zoekfunctie!

UGent Website
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Opleiding Geschiedenis

UGent Webmail
UGent Bibliotheek
Minerva

UGent Helpdesk
Juhrer
Prosenior

Berichtdoor Juhrer » di 16 sep 2008, 21:55

2. Lessenrooster en opleiding

2.1. Nuttige links

Opleiding Geschiedenis

2.2. Eerste bachelor

Q: Waar kan ik zien welke vakken ik moet volgen in het eerste jaar?
A: Een vakkenoverzicht vind je op de website van de opleiding.

2.3. Tweede bachelor

Q: Waar kan ik zien welke vakken ik moet volgen in het tweede jaar?

Q: Er staat 3 maal "Methodologie van de geschiedenis" op mijn lessenrooster. Moet ik dat drie keer volgen?
A: Neen. Het vak heet ook wel Paleografie en om het lesgeven te bevorderen wordt het tweede jaar opgedeeld in drie groepen, respectievelijk A,B en C. Deze nemen op een ander tijdstip (dinsdag voor A en B en donderdag voor C) en ook in een ander auditorium plaats. Normaal gezien word je alfabetisch ingedeeld in een groep. Als je overlapping hebt met je minor of een keuzevak, kan je aan prof. dr. de Hemptinne eventueel vragen om te wisselen van groep.

2.4. Derde bachelor

Q: Waar kan ik zien welke vakken ik moet volgen in het derde jaar?
Juhrer
Prosenior

Berichtdoor Juhrer » di 16 sep 2008, 22:11

Juhrer
Prosenior

Berichtdoor Juhrer » di 16 sep 2008, 22:18

4. Minores Miserie

4.1. Links naar lessenroosters

Lessenrooster Rechten
Lessenrooster Politieke en Sociale Wetenschappen

Q: Sociologie staat in het lessenrooster van de Pol&Soc in het eerste semester. Waarom staat het dan voor de minor in het tweede semester?
A: Sociologie uit de minor is de sociologie die gegeven wordt in de kunstwetenschappen en de geografie. De inhoud is hetzelfde, maar de docent verschilt, evenals het tijdstip - namelijk het tweede semester. Kijk voor sociologie dus niet op het lessenrooster van de Pol&Soc, maar op dat van de Kunstwetenschappen of de Geografie, onder Ba2.

Lessenrooster Economie
Juhrer
Prosenior

Re: FAQ - Lees dit eerst!

Berichtdoor A Robotic Being » wo 17 sep 2008, 12:29

Q: Tussen welke minores kan ik kiezen?
A: Een lijst van minores aangeboden op de faculteit Letteren en Wijsbegeerte is te vinden op de studiegids, onder Faculteit Letteren en Wijsbegeerte > bacheloropleidingen > Minors in de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte. (http://www.opleidingen.ugent.be/studieg ... /INDEX.HTM)
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.
A Robotic Being

Berichtdoor Loonin » wo 17 sep 2008, 13:45

Q: Hoeveel keer mag ik hetzelfde vak opnieuw doen?
A: Je moet dat niet in "zittijden" maar in inschrijvingen tellen. Dus niet "6 examenkansen", maar "vier inschrijvingen". Dat impliceert ook dat het er niets toe doet of je uitschrijft of niet. Zie art. 21 OER:

Artikel 21: Weigering tot inschrijving
§1. Aan een student die op het einde van het academiejaar waarin hij was ingeschreven via diplomacontract – ongeacht zijn studietraject – voor niet ten minste de helft van de opgenomen studiepunten credits heeft behaald, wordt bij een volgende inschrijving voor dezelfde opleiding via hetzelfde contracttype een bindende voorwaarde opgelegd. Deze behelst het verwerven van credits voor ten minste de helft van de bij die inschrijving opgenomen studiepunten waarover nog examen moet worden afgelegd. Wanneer de student op het einde van het academiejaar niet aan de bindende voorwaarde voldoet, kan hij voor dezelfde opleiding via hetzelfde contracttype pas opnieuw worden ingeschreven mits gunstig advies van de faculteit op grond van aan de student eigen bijzondere omstandigheden. §2. De inschrijving van een student voor een opleidingsonderdeel via creditcontract of via examencontract met het oog op het behalen van een creditbewijs wordt geweigerd wanneer de betrokken student zich al tweemaal voor dat opleidingsonderdeel heeft ingeschreven zonder dat hij daarvoor een creditbewijs heeft behaald,. Van deze regel kan worden afgeweken op gunstig advies van de faculteit op grond van aan de student eigen bijzondere omstandigheden.
§3. De Rector kan de inschrijving van een student weigeren, ongeacht eerder opgelegde – al dan niet nagekomen – bindende voorwaarden, wanneer de student reeds viermaal via een diplomacontract voor een voltijds modeltraject werd ingeschreven zonder dat hij 60 credits heeft behaald. Voor deeltijdse modeltrajecten en GIT’s wordt deze bepaling volgens dezelfde verhouding verrekend.
§4. Tegen de beslissing van de Rector tot het opleggen van bindende voorwaarden alsook tegen de beslissing van de Rector houdende weigering tot inschrijving kan intern beroep worden aangetekend bij de Interne Beroepscommissie, zoals bepaald in artikel 90.

Q: Mag ik in mijn master nog bachelorvakken meenemen?
A: Er dient altijd een aanvraag te worden gedaan bij de GIT-commissie. Een GIT/Cumul met een masteropleiding aansluitend op je bacheloropleiding (ManaBa) binnen de faculteit Letteren en Wijsbegeerte zal worden toegestaan als je bacheloropleiding rechtstreeks toegang verleent tot die ManaBa, als je 40 studiepunten vrijstellingen / creditbewijzen behaald hebt in je 3de bachelor en als in die 40 studiepunten vrijstellingen / creditbewijzen ook de bachelorproef is begrepen.'

Q: Mag je meer dan 60 studiepunten nemen?
A: Voor alle info mbt studiepunten en kost, zie http://www.ugent.be/nl/onderwijs/admini ... kening.pdf

Q: Kan ik in plaats van keuzevakken extra minorvakken nemen?
A: Ja

Q: Kan ik in plaats van minorvakken extra keuzevakken nemen?
A: Neen

Q: Hoe zit dat nu met dat leerkrediet?
A: Voor een compleet overzicht over het leerkrediet, zie http://www.ugent.be/nl/univgent/publica ... 007/07.htm

Q: Werkt het leerkrediet met terugwerkende kracht?
A: ?

Q: Mag ik ook vakken in mijn minor steken van buiten de voorgestelde vakkenlijst?
A: Neen

Q: Wanneer gaat het minor-/keuzevak […] door?
A: Kijk eens op de topics in het studieforum of op de faculteiten waar ze logisch gezien onderwezen worden.

NOOT: wie betere antwoorden heeft, shoot.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding
Loonin
Prosenior

Berichtdoor amjdmg » wo 17 sep 2008, 13:56

Q: Mag je meer dan 60 studiepunten nemen?
A: Voor alle info mbt studiepunten en kost, zie http://www.ugent.be/nl/onderwijs/admini ... kening.pdf

-> je mag niet meer dan 182 studiepunten hebben in je bachelor. anders moet je creditcontracten nemen.
Als het fascisme in Europa ooit weer opduikt, zal het dat doen onder de naam antifascisme. - Jacques Presser
amjdmg

Berichtdoor *Leni* » wo 17 sep 2008, 15:52

Wanneer gaan we weten wat de opdrachten van de HP's en de heuristieken gaan zijn, of moeten we dat maar in de eerste les zien?

edit: negeer dit bericht gerust, ben net op de topics erover gestuit :oops:
"Every time I try to talk to someone it's 'sorry this' and 'forgive me that' and 'I'm not worthy'..."
- God, Monty Python and the Holy Grail
*Leni*

Berichtdoor Juhrer » do 18 sep 2008, 09:21

Nu zit ik zelf met een vraagje. Op dat aanvraagformulier voor GIT moet je alle vakken aanduiden waarvoor je geslaagd bent in je laagste studiejaar. Dat zijn ALLE vakken behalve eentje, en er is maar plaats voorzien voor 6 vakken. Waarom? :(
Juhrer
Prosenior

Berichtdoor AnFie » do 18 sep 2008, 09:56

Joeri schreef:Nu zit ik zelf met een vraagje. Op dat aanvraagformulier voor GIT moet je alle vakken aanduiden waarvoor je geslaagd bent in je laagste studiejaar. Dat zijn ALLE vakken behalve eentje, en er is maar plaats voorzien voor 6 vakken. Waarom? :(

Waar vind je dat aanvraagformulier? De pdf op de herinschrijvingswebsite werkt niet bij mij.
AnFie

Berichtdoor Gast » do 18 sep 2008, 10:01

Joeri schreef:Nu zit ik zelf met een vraagje. Op dat aanvraagformulier voor GIT moet je alle vakken aanduiden waarvoor je geslaagd bent in je laagste studiejaar. Dat zijn ALLE vakken behalve eentje, en er is maar plaats voorzien voor 6 vakken. Waarom? :(

Idem hier, ik hoop dat je ook meer dan 6 vakken mag 'meenemen' bij GIT/IAJ?
Gast

Berichtdoor .kobe » do 18 sep 2008, 10:10

Ik heb dat documentje vorig jaar gewoon aangepast in Adobe Professional, en een lijn of 20 bijgetrokken.
.kobe

Berichtdoor AnFie » do 18 sep 2008, 10:14

.aerandir schreef:

Ik heb dat documentje vorig jaar gewoon aangepast in Adobe Professional, en een lijn of 20 bijgetrokken.

Zou je dan alsjeblieft zo lief willen zijn om die versie hier te posten, voor ons pdf-leken, zonder Adobe Professional?
AnFie

Berichtdoor Matthias1006 » do 18 sep 2008, 11:03

Enkele vraagjes:

Kun je bv. 4 minorvakken kiezen in Bach 2 en 1 keuzevak voor 25 studiepunten ? ( Ik zou eventueel ONO willen volgen en zie dat dit 6 studiepunten bevat, de overige 4 punten zou ik dan een minorvak bijnemen )

Weet iemand waar en wanneer de les 'inleiding tot de economie' van prof. Koen Schoors plaatsvindt ? Ik vind het niet meteen terug op de site van de economie.

Alvast bedankt
To accomplish great things we must dream as well as act
Matthias1006

Volgende

Keer terug naar Kring & Activiteiten